PROJECT BASED LEARNING - TM FUTURE SKILLS: PEMACU PENDIDIKAN DIGITAL ERA IR4.0


ONG LI CHOO

DR. ZALINA MOHD TAHIR


Pejabat Pendidikan Daerah Bangsar/Pudu, Kuala Lumpur

peggyong09@gmail.com ; zalina.mtahir@yahoo.com


ABSTRAK

Menerusi bimbingan berterusan pegawai SISC+ dan SIP+ kepada warga sekolah telah memberikan ruang kepada komuniti luar untuk turut menyumbang kepakaran kepada kecemerlangan pendidikan di sekolah. Antara komuniti luar yang banyak menyumbang kepakaran terutama dalam bidang digital ialah Telekom Malaysia (TM). TM-Future Skills menerusi Creative Minds merupakan inisiatif Telekom Malaysia dalam melaksanakan tangggungjawab sosial-korporat (CSR) yang bertujuan untuk memantapkan pendidikan bagi melahirkan generasi yang dilengkapi kemahiran masa depan (future skills) dan kompetensi global (global competencies). Gandingan tenaga dan sokongan antara pegawai SISC+ dan SIP+ dengan TM dari segi kepakaran, peralatan digital (digital tools) dan pemindahan pengetahuan (knowledge transfer) telah dijalankan bagi memantapkan pendidikan digital di sekolah. Sejumlah 60 orang guru dan 66 orang murid dari dua buah sekolah rendah di daerah Bangsar/Pudu telah diberikan pendedahan untuk mengikuti kursus 3D Modeling secara dalam talian serta bengkel hands-on menggunakan 3D Printer. Impaknya dapat dilihat menerusi kejayaan dalam pelaksanaan Project Based Learning (PBL) dan e-Showcase PBL-TM Future Skills yang berlandaskan teknologi digital di kedua-dua buah sekolah ini. Murid-murid yang terlibat dalam PBL-TM Future Skills dilengkapi kemahiran yang kalis masa depan (future-proof) melalui pembelajaran bermakna (deep learning) secara berterusan dalam penghasilan produk inovasi. Projek ini secara langsung telah memacu pendidikan digital kepada murid dan guru bagi merealisasikan transformasi digital dalam pendidikan di sekolah seiring dengan perkembangan Revolusi Industri 4.0 (IR4.0).


Kata kunci: Teknologi digital, Project Based Learning, pengetahuan, kemahiran, Revolusi Industri 4.0



Muat turun untuk membaca artikel penuh >>

ZMT-Ong PBL TM Article IAB 2021 (Edit 2)
.pdf
Download PDF • 515KB

106 lihatan3 komen