Zalina Mohd Tahir (PhD), Ong Li Choo
Pejabat Pendidikan Daerah Bangsar/Pudu
Jabatan Pendidikan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
ABSTRAK
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keupayaan guru dalam melaksanakan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) selari dengan hasrat Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk menghasilkan guru berkualiti dan kemenjadian murid secara holistik. Seramai 240 guru telah menjadi responden pada peringkat sebelum dan selepas menerima panduan dan bimbingan melaksanakan PBD secara atas talian dan bersemuka. Data yang diperoleh telah dianalisis dengan menggunakan SPSS versi 23 untuk analisis deskriptif dan peratusan. Hasil kajian awal mendapati hanya 182 guru (75.83%) yang memahami cara yang betul melaksanakan PBD namun sejumlah 126 guru (52.5%) masih memerlukan pendedahan yang lebih berfokus. Selepas sesi bimbingan dan bengkel dijalankan, dapatan menunjukkan berlaku perubahan ketara tentang kefahaman dan pengetahuan guru terhadap kaedah pengendalian PBD. Sejumlah 235 guru telah berupaya mengendalikan PBD dengan kaedah yang lebih baik sementara hanya 66 guru (27.5%) yang masih memerlukan bimbingan tambahan. Bimbingan yang diberikan kepada guru secara tidak langsung telah menjadi pemangkin kepada mereka untuk mengupayakan pelaksanaan PBD dengan lebih yakin dan mantap. Impaknya dapat dilihat menerusi pencapaian tahap penguasaan murid Tahap 1 yang ditaksir antara bulan April dan Oktober 2019 telah meningkat. Keupayaan guru melaksanakan PBD ini secara tidak langsung mencerminkan kejayaan kepimpinan sekolah dalam mencemerlangkan warganya selari dengan objektif Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) untuk melahirkan lebih ramai guru berkualiti dan pemimpin berkesan.
Kata kunci: Bimbingan, panduan, pentaksiran, pengurusan, kualiti.
(Muat turun untuk baca artikel penuh)
Yorumlar